سوالات متداول
۱. سوالات مربوط به ثبت نام
۱-۱. چگونه سایت خود را ثبت نام کنم؟
در صفحه ثبتنام فروشگاه فرایند ثبت اطلاعات فروشگاه خود را طی نمایید و پس از زدن دکمه ثبت منتظر نتیجه ثبت نام خود باشید. بررسی طی نهایتا 48 ساعت انجام می شود و ممکن است که ثبت نام شما تایید و یا رد شود. چنانچه ثبت نام شما رد شد علت رد ثبت نام خود را می توانید از قسمت تاریخچه ثبتنام مشاهده نمایید. دقت کنید که در تمام مراحل برای ورود به پنل از همان شماره ای استفاده کنید که با آن ثبت نام کردهاید.
۲-۱. پس از تایید ثبت نام چه باید کرد
پس از تایید ثبت نام لازم است که وارد پنل شده و در قسمت صورتحساب شارژ اولیه خود را انجام دهید. دقت کنید که چنانچه نیازمند فاکتور رسمی هستید، قبل از انجام پرداخت، مشخصات فاکتور رسمی خود را وارد کنید. پس از انجام شارژ اولیه به قسمت پشتیبانی بروید یک تیکت به صورت اتوماتیک در این قسمت ساخته شده است که توضیحاتی در خصوص ادامه روند همکاری دارد.
۳-۱. چگونه در قسمت فروش حضوری فعالت کنم
برای فعالیت در بخش خرید حضوری حتما نیاز است که فروشگاه شما مکان فیزیکی برای مراجعه حضوری کاربر داشته باشد. در صورتی که قیمت و موجودی فروشگاه اینترنتی و فروشگاه حضوری شما یکسان است و شهر اینماد فروشگاه اینترنتی شما با شهر فروشگاه حضوری یکی است شما می توانید با ثبت تیکت در قسمت پشتیبانی درخواست خود را ثبت نمایید، همکاران پشتیبانی اطلاعات مورد نیاز را دریافت کرده و محصولات فروشگاه اینترنتی شما عینا در بخش حضوری نمایش داده خواهد شد. در صورتی که شرایط گفته شده را نداشتید شما می توانید از طریق صفحه ثبتنام فروشگاه، فروشگاه حضوری خود را ثبتنام کرده و در پنل مربوط به فروشندگان حضوری آن را مدیریت نمایید.
۲. سؤالات متداول عمومی
۱-۲. وقتی محصول جدیدی را به سایتم اضافه میکنم، چه زمانی بر روی ترب قابلنمایش خواهد بود؟
ربات ترب حداکثر هر سه روز یکبار به سایت شما مراجعه و محصولات جدید را به پنل شما اضافه میکند. پس از آن شما میتوانید با مراجعه به پنل در قسمت محصولات، ستون لینک فروشگاه، گزینه "لینک تغییر محصول در پنل ادغام محصولات" را انتخاب و در پنل ادغام محصول خود را با موارد مشابه ادغام بفرمایید. چنانچه محصول شما مشابهی در ترب نداشته باشد پس از گذشت سه روز از اضافه شدن آن دکمه تایید/ تغییر دسته بندی در پنل ادغام فعال خواهد شد و شما می توانید با ثبت درخواست تایید، محصول رو به صورت تکی در ترب به نمایش بگذارید. در غیر این صورت حداکثر یک هفته پس از اضافه شدن محصول به پنل، تأیید و دستهبندی آن توسط کارشناسان ترب صورت خواهد گرفت و محصول در ترب قابل نمایش خواهد بود.
۲-۲. چرا یکسری از محصولات من تأیید نشدهاند؟
محصولات فروشگاهها پس از اضافه شدن به ترب توسط واحد محتوا بررسی و دسته بندی می شوند. این فرآیند حداکثر طی 7 روز انجام و بعد از آن محصولات در ترب نمایش داده خواهند شد. محصولات ناموجود نیز حداکثر یک هفته پس از موجود شدن بررسی و دسته بندی می شوند. شما می توانید برای تسریع این فرآینداز طریق پنل ادغام محصولات با ثبت درخواست "ادغام" محصولات مشابه محصول خود را به ما پیشنهاد دهید تا حداکثر طی ۲۴ ساعت مورد بررسی قرار گرفته و محصول تأیید و ادغام شود. در مواردی که محصولی مشابه محصول شما در ترب وجود ندارد؛ می توانید پس از 3 روز از اضافه شدن آن محصول به ترب، درخواست "تایید / تغییر دسته بندی" ثبت بفرمایید تا محصول شما تایید و در سایت نمایش داده شود.
۳-۲. شناسه کالا چیست؟
طبق بند ذ ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شناسه کالا به این صورت تعریف شده است:
کدی چند رقمی که مبتنی بر یک نظام جامع طبقهبندی کالاست و مشخصات ماهوی هر قلم کالا احصاء و در یک سامانه ثبت می شود و به صورت رمزینه ( بارکد ) و یا نظایر آن بر روی کالا نصب یا درج می گردد.
به عبارت دیگر شناسه کالا، زبان مشترک تشریح کالا در فرآیند تجاری کشور بالاخص بین سامانههای الکترونیکی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، ثبتارش، پنجره واحد تجارت فرامرزی، بارنامه برخط، جامع انبارها و تدارکات الکترونیکی دولت خواهد بود.
واردکنندگان و تولیدکنندگان ملزم شدهاند تا بر اساس آییننامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ و نصب کد شناسه برای کالاهای وارداتی و تولیدی اقدام کنند.
۴-۲. وضعیت "شناسه کالا استخراج نشده" در قسمت پنل محصولات به چه معناست و برای اصلاح آن نیاز به چه کاری از سمت فروشگاه است؟
برای اینکه شناسه کالا شما توسط ربات ترب قابل تشخیص و خواندن باشد، نیاز می باشد که شناسه با عنوان "شناسه کالا" و در قسمت جدول مشخصات محصول درج شده باشد.(همچنین با غیرفعال شدن جاوا اسکریپت صفحه، شناسه کالا پاک نشود) اگر برای محصول خود شناسه کالا به نحو گفته شده درج کرده اید ولی محصول شما در وضعیت شناسه کالا استخراج نشده است، لطفا در پنل پشتیبانی تیکت ثبت کنید و لینک یک محصول خود که دارای شناسه است را بفرستید.
۵-۲. وضعیت های "منتظر بررسی شناسه کالا" و "شناسه کالا تایید نشده" در پنل اصلی قسمت محصولات به چه معناست؟
در صورتی که مطابق راهنمایی سوال قبل شناسه کالا را به درستی ثبت کرده باشید و ربات آن را خوانده باشد نیاز است تا آن شناسه با اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع تجارت ایران چک شود. با توجه به تعداد بالای محصولات این بررسی ممکن است چند روز زمان نیاز داشته باشد، تا قبل از بررسی شناسه کالا با سامانه تجارت وضعیت محصول فروشگاه در قسمت محصولات بصورت "منتظر بررسی شناسه کالا" نمایش داده می شود. پس از بررسی شناسه کالا در صورتی که شناسه کالای اعلام شده در صفحه محصول توسط فروشگاه با اطلاعات سامانه جامع تجارت مغایرت داشته باشد، وضعیت محصول "شناسه کالا تایید نشده" ثبت شده و اگر مشکلی نداشته باشد وضعیت بصورت "تایید شده" در می آید.
۶-۲. چرا برخی محصولات من از دسترس خارج شدهاند؟
محصولاتی که هنگام خوانده شدن توسط ربات دچار مشکل میشوند، از دسترس خارج میشوند؛ چنانچه تعداد زیادی از محصولات شما از دسترس خارج شده است لطفاً موضوع را در پنل پشتیبانی اطلاع دهید تا بررسی و رفع شود
۷-۲. چگونه میتوان محصولی را غیرفعال کرد؟
میتوانید در قسمت محصولات پنل، محصول موردنظر را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه غیرفعال سازی از قسمت عملیات، محصول موردنظر خود را غیرفعال کنید (با فیلتر فعال و غیرفعال اشتباه نشود).
۸-۲. چرا دستهبندی کالاهای من اشتباه است؟
دقت کنید که کالاهای شما در نزدیکترین دسته موجود در ترب دستهبندی خواهند شد، همچنین مادامیکه محصولات شما تیک تأیید نداشته باشند، به این معنی است که دستهبندی نشدهاند و به کاربران نمایش داده نمیشوند، همچنین خودتان با استفاده از پنل ادغام محصولات میتوانید محصولاتتان را سریعتر دستهبندی و تأیید نمایید
۹-۲. قیمت محصولاتم یا موجودی محصولاتم را در سایتم تغییر دادم، اما در ترب تغییر نکرده، چه زمانی این تغییر اتفاق میافتد؟
تغییر قیمت و یا موجودی محصول در ترب ممکن است تا 48 ساعت زمان ببرد.
۱۰-۲. چگونه یک فروشگاه جدید دیگر به پنل تربم اضافه کنم؟
در پنل فروشگاه شما، گزینهای به نام "ثبت فروشگاه" وجود دارد که با استفاده از این گزینه و ثبت اطلاعات میتوانید فروشگاه جدید دیگری به پنل خود اضافه کنید.
۱۱-۲. برای عدم نمایش محصولات ناموجود در ترب چهکار کنم؟
محصولات ناموجود شما در ترب بهصورت «ناموجود» به کاربران نمایش داده میشود و اگر کاربری بر روی آن کلیک کند و به سایت شما هدایت شود هزینه آن طبق جدول تعرفه کلیکها برای شما محاسبه میگردد. جهت عدم نمایش محصولات ناموجود، میتوانید از قسمت «اطلاعات فروشگاه > تنظیمات فروشگاه» گزینه «عدم نمایش محصولات ناموجود» را کلیک کنید تا نمایش محصولات ناموجود شما غیرفعال شود و تنها زمانی که این محصولات مجدد موجود شدند نمایش داده شوند. با توجه به تعداد محصولات این فرآیند ممکن است تا ۴ روز زمان ببرد.
۱۲-۲. فکر میکنم محصولاتم ناقص خوانده شده و یا در ترب نمایش داده نمیشود، از کجا مطمئن شوم که محصولم خوانده شده و در حال نمایش است؟
با مراجعه به قسمت محصولات در پنل خود، میتوانید وضعیت محصولات خود را مشاهده نمایید. محصولات جهت نمایش در ترب لازم است که در دسترس، فعال و تأیید شده باشند. که در ادامه هرکدام از وضعیتها توضیح داده میشود:
فعال بودن: چنانچه قصد دارید محصول خاصی در ترب نمایش داده نشود، میتوانید این محصول را انتخاب و از قسمت عملیات غیرفعال کنید، اگر محصولی غیرفعال باشد در ترب نمایش داده نمیشود.
در دسترس بودن: چنانچه اشکالی در دسترسی رباتهای ترب به محصول شما ایجاد شود (مانند مشکلات اینترنت، تغییر قالب سایت، عدم پاسخدهی سرور سایت و ...) این محصول از دسترس خارج شده و در ترب نمایش داده نمیشود. زمانی که تعداد زیادی محصول خارج از دسترس در پنل خود مشاهده کردید برای ما تیکت بگذارید تا مشکل را بررسی کنیم.
تأیید و دستهبندی: هر محصول جهت نمایش در ترب لازم است که تأیید و دستهبندی شود. این فرایند نیاز به 7 روز زمان دارد که برای تسریع این فرایند میتوانید از پنل ادغام استفاده نمایید
۱۳-۲. اگر فروشگاهی قیمت اشتباه زده و یا کالایی که قیمت زده است را موجود ندارد چهکار کنم؟
مطابق شرایط همکاری با ترب، فروشگاهها موظف به بهروزرسانی قیمتها و موجودی خود هستند، چنانچه فروشگاهی این موارد را رعایت نمیکند میتوانید با ذکر لینک محصول و نام فروشگاه، در پنل پشتیبانی اقدام به معرفی فروشگاه متخلف کنید. نحوه برخورد با فروشگاههای متخلف در شرایط همکاری ذکر شده است. لازم به ذکر است که این تخلف منجر به بیاعتمادی کاربران ترب و درنتیجه متضرر شدن همه فروشگاههای اینترنتی است.
۱۴-۲. چرا قیمتهای محصولات ناموجود من در ترب نمایش داده میشود/نمیشود؟
محصولات ناموجود در صورتی که قبلا در ترب موجود بوده باشند و از اخرین زمان موجود بودنشان کمتر از یک ماه گذشته باشد، اخرین قیمت زمان موجودیشان نمایش داده میشود. هدف از این کار کمک به کاربر برای داشتن تخمین قیمت برای محصولات ناموجود است.
۱۵-۲. فروشندههای یک محصول در ترب به چه ترتیبی نمایش داده میشوند؟
ابتدا محصولات موجود به ترتیب قیمت نمایش داده میشوند و سپس محصولات ناموجود. محصولات ناموجودی که در یک ماه اخیر موجود بودهاند، به ترتیب قیمت آخرین موجودیشان نمایش داده میشوند. در صورتی که دو فروشنده قیمت یکسان داشته باشند به شکل رندم یکی بالاتر از دیگری قرار میگیرد. برای دستهی موبایل، ابتدا محصولات رجیستر شده، بعد محصولات رجیستر نشده، و در اخر محصولات با وضعیت رجیستری نامشخص قرار میگیرند.
۳. سوالات متداول پنل ادغام
۱-۳. تعریف و فایده ادغام
قرار دادن یک محصول با محصولات مشابه آن در یک صفحه ادغام نامیده میشود. محصولات ادغام شده اغلب بازدید و کلیک بیشتری دریافت میکنند.
۲-۳. چرا محصولات من جدای از سایر فروشگاهها نمایش داده میشود؟
ربات ترب تنها در برخی از دستهبندیها قابلیت تشخیص اینکه کدام محصولات یکی هستند را دارد و میتواند آنها را ادغام نماید برای ادغام سایر دستهها نیاز به همکاری فروشگاه در دستهبندی محصولات خود از طریق پنل ادغام است.
۳-۳. پنل ادغام چیست و چه کاربردی دارد؟
پنل ادغام، پنلی است که با استفاده از آن میتوانید در وهله اول محصولات خود را سریعتر از بازه زمانی ۷ روزه، دستهبندی کنید و در ترب به نمایش بگذارید و در وهله دوم میتوانید با آن محصول خود را با محصولات مشابه از فروشگاههای دیگر در یک صفحه قرار دهید که در این صورت باعث دیده شدن بیشتر محصول و بهتبع آن فروش بیشتر آن میشود. از کاربردهای فعلی پنل ادغام میتوان به دستهبندی محصول، ادغام محصول، حذف محصول اشتباه از بقیه محصولات داخل یک صفحه محصول نام برد که بهمرورزمان امکانات بیشتری به آن اضافه خواهد شد. برای آموزش کار با پنل ادغام میتوانید به ویدئوهای ارائه شده در لینکهای زیر مراجعه کنید:
۴-۳. مواردی که در پنل ادغام درخواست ادغام میدهم ظرف چه مدتزمانی اعمال میشوند؟
درخواستهای شما در پنل ادغام ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت کاری توسط کارشناسان ما بررسی خواهند شد.
۵-۳. چرا بعضی درخواستهای ادغام من در پنل ادغام رد شدهاند؟
درخواست ها زمانی تایید میشوند که محصول شما با محصول مشابه ای که با آن درخواست ادغام ثبت کرده اید، دقیقا از نظر برند و مدل ذکر شده در عنوان محصول یکی باشند. در غیراینصورت درخواست رد خواهد شد.
توجه فرمایید که حتما می بایست برند و مدل در عنوان محصول ذکر شده باشد.
با مراجعه به قسمت تاریخچه درخواست های پنل ادغام می توانید نتیجه درخواست های خود را مشاهده بفرمایید.
۴. سوالات متداول پنل پشتیبانی
۱-۴. زمانی که تیکتی را ارسال میکنم چه مدت باید منتظر باشم تا پاسخ آن را دریافت کنم و مشکلم حل شود؟
بهترین زمان ارسال تیکت در پنل پشتیبانی در ساعات اداری میباشد. پاسخدهی تیکت در ساعات اداری در سریعترین زمان ممکن انجام میگیرد، اما خارج از ساعات اداری، ممکن است پاسخدهی تا اولین ساعت اداری بعدی زمان ببرد. ساعات اداری در ترب از ساعت 9 صبح الی 17 عصر در روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 9 تا 14 در پنجشنبهها میباشد.
۵. سوالات متداول فنی
۱-۵. اگر دامنه سایتم را تغییر دهم چگونه این تغییر در ترب اعمال میشود؟
ابتدا لازم است برای دامنه جدید خود، نماد اخذ کنید، تغییر دامنه به دامنهای بدون نماد امکانپذیر نیست، سپس لازم است که برای اعمال این تغییر در پنل پشتیبانی پیام دهید
۲-۵. اگر قالب سایتم را تغییر دادم، چهکاری لازم است انجام دهم؟
تغییر قالب سایت، باعث میشود که تنظیمات ربات ترب به هم بریزد، لذا لازم است که تغییرات قالب را در پنل پشتیبانی اطلاع دهید تا تنظیمات ربات برای شما مجدداً صورت پذیرد.
۳-۵. امکان بهروزرسانی سریعتر قیمت و موجودی وجود دارد؟
چنانچه سایت شما ورد پرسی باشد با نصب و اطلاع دادن نصب پلاگین ووکامرس ترب، میتوانید سرعت بهروزرسانی را افزایش دهید. درصورتیکه سایت شما وردپرسی نیست، لازم است که API ارائه دهید، جهت دریافت مشخصات API موردنیاز ترب، در پنل پشتیبانی تیکت ثبت کنید
۴-۵. درصورتیکه عکس یا عنوان محصولاتم را تغییر دهم آیا این تغییرات بهصورت خودکار در ترب اعمال میشود؟
تغییر عکس، عنوان و مشخصات محصولات در ترب بهصورت خودکار انجام نمیشود. لازم به ذکر است که بهتر است از ایجاد چنین تغییراتی خودداری کنید. اما چنانچه ناچار به انجام چنین تغییری هستید، جهت بهروزرسانی این تغییرات در ترب، در پنل پشتیبانی پیام دهید.
۵-۵. در چه صورتی ربات خزندهی ترب میتواند اطلاعات محصولات را بخواند؟
- ربات ترب بلاک نشود.
- یک api یا sitemap موجود باشد به گونهای که لینک تمام محصولات را بتوان از آن استخراج کرد.
- اطلاعات محصول بدون نیاز به js در صفحه وجود داشته باشد.
- در صورتی که صفحهی محصول با js لود میشود، اطلاعات محصول در قالب meta tag در صفحه موجود باشد.
۶-۵. در چه صورتی برخی از محصولات به دلیل مشکلات فنی از دسترس خارج میشوند؟
- هنگام بروز رسانی محصولات با توجه به کندی شبکه یا کمبود منابع سرور فروشگاه، ممکن است تعدادی از محصولات فروشگاه خارج از دسترس شوند که نیاز است برای بررسی مشکل از طریق پنل پشتیبانی تیکت ارسال کنید.
- هنگامی که فروشگاه قالب سایت را تغییر دهد(حتی تغییرات جزئی)، ممکن است تعدادی از محصولات فروشگاه خارج از دسترس شوند که نیاز است برای بررسی مشکل از طریق پنل پشتیبانی تیکت ارسال کنید.
- هنگامی که لینک یا id محصولات تغییر کنند ممکن است تعدادی از محصولات فروشگاه خارج از دسترس شوند که نیاز است برای بررسی مشکل از طریق پنل پشتیبانی تیکت ارسال کنید و در صورت امکان ا ز تغییر لینک و id محصولات خودداری کنید.
۶. سؤالات متداول قسمت گزارش کلیک
۱-۶. آیا ممکن است ربات روی لینکها کلیک کرده باشد؟
گاهی رباتهای برخی از سایتها (مثل گوگل یا archive.org) برای جمعآوری اطلاعات ترب روی لینکها کلیک میکنند. ما با روشهای مختلفی جلوی این رباتها را گرفتهایم ولی ممکن است موارد نادری از آنها همچنان قادر به کلیک کردن باشند و بهعنوان کلیک برای فروشگاهها شمرده شود. این تعداد بسیار اندک است ولی اگر در مواردی تشخیص دهیم تعداد قابلتوجهی کلیک توسط یک ربات انجامگرفته است، این کلیکها را از حساب مشتری حذف خواهیم کرد. درصورتیکه هزینهٔ کلیکها پرداخت شده باشد، حساب مشتری با توجه به تعداد کلیک حذف شده، شارژ خواهد شد.
۲-۶. تفاوت سشن و کلیک چیست؟
تنها کلیکهایی از یک کاربر به عنوان سشن شمرده میشود که فاصله بین آنها بیشتر از نیم ساعت باشد.
۳-۶. چرا در لیست کلیکهای من کلیک تکراری ثبت شده است؟
دقت داشته باشید که در ترب کلیکهای تکراری پس از دو تا سه ساعت از انجام کلیک بررسی و حذف میشوند.
۴-۶. چرا گاها آمار سشنهای پنل ترب با آمار آنالتیکس متفاوت است؟
سشنهای پنل ترب بعضا با آمار سشنهای آنالیتیکس چند درصد (کمتر از 15%) تفاوت دارد. برای مشاهده آمار ورودی ترب در صورتی که یو تی ام پیشفرض برای شما فعال باشد میتوانید از قسمت acquisition - all traffic - source/medium - torob/PPC - sessions اقدام نمائید.
عوامل متعددی چون دیرتر لود شدن آنالیتیکس یا جلوگیری کاربر از دنبال شدن توسط سرویسهایی چون آنالیتیکس از آن جمله هستند. این مشکل برای همهی شبکههای تبلیغاتی از جمله خود google adwords هم وجود دارد.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید این لینک را مطالعه بفرمایید.
۷. امتیاز پیگیری سفارش و ملاحظات مرتبط با آن
۱-۷. امتیاز پیگیری سفارش چیست؟
در راستای سیاستهای مشتری محور ترب و به منظور افزایش رضایت مشتریان و جلب اعتماد آنها، ترب به فروشندگان بر اساس نحوهی پیگیری سفارش کاربران امتیازی بین 1 تا 5 اختصاص داده است.
این امتیاز موجب اعتمادسازی شده و این اطمینان را به کاربر می دهد که در صورت بروز هرگونه مشکلی در قبال ارسال و تحویل کالا، فروشگاه محترم پاسخگوی موارد احتمالی می باشد. طبیعی است این امتیاز موجب تمایز فروشگاههای قابل اطمینان و پاسخگو از سایر فروشگاهها شده و این تمایز، در شفافسازی اطلاعات و ارائه قدرت انتخاب بهتر به کاربر موثر خواهد بود.
۲-۷. امتیاز برای فروشگاهها در زمان پیوستن به ترب چند است؟
برای این فروشگاه ها به جای امتیاز، عنوان "فروشگاه جدید" نمایش داده می شود.
۳-۷. فروشگاه جدید به چه معناست؟
هر فروشگاهی که حدوداً یک ماه از ابتدای فعالیتش به ترب سپری شده باشد، فروشگاه جدید محسوب می شود. البته این تعریف دقیق نیست و به تعداد کلیک ها و سایر شرایط نیز وابسته است.
۴-۷. بازهی زمانی محاسبه امتیاز چقدر است؟
بازهی زمانی محاسبه امتیاز برای اکثر فروشگاهها 90 روز است. البته اگر فروشگاهی در این مدت، 90 کلیک صحیح نداشته باشد، بازهی محاسبهی امتیاز از روزی است که تعداد کلیک فروشگاه از آن روز تا به امروز 90 کلیک صحیح شود. شایان ذکر است که ماکزیمم بازه زمانی محاسبه امتیاز یک ساله است.
۵-۷. چه عواملی موجب کسر امتیاز می شوند؟
دو مبنا برای کسر امتیاز وجود دارد: 1. تعداد پیگیری سفارش نسبت به کلیک ها (تخمینی از درصد سفارشاتی که منجر به پیگیری کاربر در ترب شده اند)، که این مورد فارغ از وضعیت پیگیری سفارش بوده و به جز پیگیری سفارشات رد شده، مواردی که زیر 48 ساعت منجر به حل مشکل کاربر شده اند و مواردی که به تشخیص کارشناس ترب وضعیتشان "عدم احراز تخلف" است، شامل همه ی پیگیری ها می شود. 2. وضعیت نهایی پیگیری سفارش، که مواردی که به تشخیص کارشناس ترب در وضعیت تخلف فروشگاه یا براساس نظر کاربر در وضعیت عدم مصالحه باشند و یا به علت عدم پاسخ فروشگاه، در وضعیت "عدم پاسخگویی فروشگاه" باشند، موجب کسر امتیازی علاوه بر مورد 1 خواهند شد.
۶-۷. هر پیگیری سفارش از نوع تخلف فروشگاه،عدم مصالحه طرفین و تخلف فروشگاه چقدر موجب کسر امتیاز می شوند؟
میزان کسر امتیاز براساس زمان ثبت پیگیری سفارش به صورت زیر است:
وضعیت پیگیری سفارش | ماه گذشته | دو ماه گذشته | بازه زمانی سه ماه دارای کلیک |
---|---|---|---|
تخلف فروشگاه | 0.1 | 0.05 | 0.025 |
عدم مصالحه طرفین | 0.1 | 0.05 | 0.025 |
عدم پاسخگویی فروشگاه | 1.1 | 1.1 | 1.1 |
قابل ذکر است که برای پیگیری سفارشات با وضعیت عدم پاسخگویی فروشگاه بازه زمانی یک ساله در نظر گرفته شده است. اصولاً عدم پاسخ فروشگاه بدترین حالت است و نه تنها موجب کاهش 1.1 امتیاز می شود، بلکه رنگ بندی امتیاز را نیز وارد وضعیت زرد کرده و برای فروشندگانی که دارای کلیک ویژه و آگهی هستند، عملاً آگهی را نیز غیرفعال می کند. لذا پاسخگویی تیکت ها بسیار بسیار حیاتی است.
۷-۷. تعداد پیگیری سفارش ها چقدر موجب کسر امتیاز می شود؟
میزان کسر امتیاز به علت تعداد پیگیری سفارشات در بازه محاسبه امتیاز، با فرمول زیر قابل محاسبه است.
(تعداد پیگیری سفارش * 250) / (جمع تعداد سشن ها)
۸-۷. مبنای تصمیم گیری در مورد تخلف فروشگاه در پیگیری سفارشات چیست؟
هرگونه مغایرت از شرایط اعلامی توسط فروشگاه اعم از مشخصات کالا، بازهی زمانی ارسال، نحوهی ارسال، اصالت کالا، گارانتی و نحوهی مرجوعی کالا و سایر موارد مرتبط اعلامی توسط کاربر، بدون ارائه مستندات کافی توسط فروشگاه، تخلف محسوب می شود. همچنین عدم رعایت قوانین تجارت الکترونیک به عنوان قوانین بالادستی موجب تعیین وضعیت تخلف فروشگاه می شود. طبیعتاً ترب در جایگاه قضاوت نیست اما قوانین بالادستی را ملاک تصمیم گیری قرار داده تا حقوق کاربر رعایت شود.
۹-۷. مبنای تصمیم گیری در مورد عدم مصالحه طرفین در پیگیری سفارشات چیست؟
ترب مرجع قضاوت نیست اما سعی دارد نظرات و تجارب کاربران را در قالب امتیاز برای سایر کاربران منتشر کند. از اینرو مرجع عدم مصالحه، عمدتاً نظر کاربر است مگر آنکه بوضوح مشخص باشند که حق با فروشگاه است. اما در عمدهی موارد، ترب ترجیح می دهد که به نظر کاربر احترام بگذارد و همان را عیناً منعکس کند. طبیعتاً مانند سایر سیستمهای rating نظرات کاربران می تواند دقیقاً منعکس کنندهی نحوهی ارائه خدمات توسط فروشگاه نباشد اما نظرات تجمیعی برآورد مناسبی را ارائه خواهد داد.
۱۰-۷. مبنای تعیین عدم پاسخگویی فروشگاه در پیگیری سفارشات چیست؟
در سامانهی تیکتینگ و پشتیبانی ترب، هر پیگیری سفارش کاربر در قالب یک تیکت به اطلاع فروشگاه مرتبط رسانده شده و پیامک نیز ارسال می گردد. عدم پاسخ فروشگاه پس از دوبار یادآوری توسط ترب در بازههای 48 ساعته، به معنای عدم پاسخگویی فروشگاه قلمداد می شود.
۱۱-۷. آیا می توانم با پاسخ به تیکتهای عدم پاسخگویی، از کسر امتیاز جلوگیری کنم؟
بله تا اطلاع ثانوی این امکان برای فروشگاهها فراهم است که با پاسخ به پیگیری سفارشهایی که در حالت عدم پاسخگویی فروشگاه هستند، کسر امتیاز صورت گرفته را بازیابی کنند.
۱۲-۷. چند مورد تیکت مربوط به فروشگاهم را از حالتهای تخلف، عدم پاسخگویی یا عدم مصالحه به عدم تخلف تغییر داده ام اما امتیازم به روز نشده است، چرا اینطور شده؟
امتیازها تنها در ابتدای هر روز محاسبه می شوند و هرگونه تغییر در خلال یک روز، تاثیرش در روز آتی مشاهده خواهد شد.
۱۳-۷. آیا می توانم با پاسخ به تیکت در سریعترین زمان ممکن از کسر امتیاز جلوگیری کنم؟
بله در صورتی که در کمتر از 48 ساعت از زمان ثبت تیکت، تیکت به وضعیت حل مشکل کاربر برود، هیچ امتیازی حتی بابت تعداد تیکت از فروشگاه کسر نخواهد شد. بعلاوه سرعت در پاسخگویی و حل و فصل مشکل کاربر، امتیازات ویژه ای در آینده خواهد داشت.
۸. سطح بندی فروشگاه ها و ملاحظات مربوط به سقف کلیک روزانه
۱-۸. هدف از سطح بندی فروشگاه ها چیست؟
با هدف نظارت بر کیفیت خدمات دهی فروشگاه ها و افزایش اعتماد کاربران به ترب و فروشندگان فعال در آن، سطح بندی فروشگاه ها اجرایی شده است. فروشگاه ها براساس پارامترهای عملکردی و مدارک ارسالی در یکی از سطوح 0 تا 2 قرار گرفته که در هر سطح سقف کلیک روزانه و پارامتر های عملکردی ویژه ای در نظر گرفته شده است.
۲-۸. سقف کلیک روزانه هر سطح چه تعداد است؟
سقف کلیک سطوح 0 و 1 برحسب شرایط متغیر است که این شرایط شامل نوع کالا، سابقه ی فروشگاه، رتبه ی فروشگاه در آن کالا و سایر شرایط می شود. اما سقف کلیک سطح 2 نامحدود است.
۳-۸. سطح فروشگاه در زمان اضافه شدن به ترب چند است؟
سطح تمام فروشگاه های جدیدی که به ترب اضافه می شوند در شروع فعالیت صفر است و به تدریج با احراز شروط عملکردی و مدارکی هر سطح به سطوح بالاتر انتقال داده می شوند.
۴-۸. چه فروشگاه هایی در سطح صفر قرار می گیرند؟
تمام فروشگاه هایی که اینماد داشته و شرایط عملکردی یا مدارکی ورود به سطوح بالاتر را پیدا نکرده اند، در سطح صفر قرار می گیرند.
۵-۸. شرایط ورود به سطح یک چیست؟
فروشگاه های سطح صفر در صورتی که شرایط عملکردی مورد نیاز را احراز نمایند، بعد از ارسال تصویر کارت ملی و فیلم احراز هویت یا ارسال پروانه ی کسب فیزیکی به سطح یک ارتقا داده می شوند. دقت شود که صرفاً ارسال مدارک برای ارتقای سطح کافی نیست و می بایست عملکرد فروشگاه نیز شرایط خاصی را برآورده کند. موارد عملکردی شامل روزهای فعالیت، کلیک ها و نحوه ی عملکرد و پشتیبانی فروشگاه می شود.
۶-۸. شرایط ورود به سطح دو چیست؟
فروشگاه های سطح یک در صورتی که شرایط عملکردی مورد نیاز را احراز نمایند، بعد از احراز آدرس به سطح دو ارتقا داده می شوند. دقت شود که صرفاً ارسال مدارک برای ارتقای سطح کافی نیست و می بایست عملکرد فروشگاه نیز شرایط خاصی را برآورده کند. موارد عملکردی شامل روزهای فعالیت، کلیک ها و نحوه ی عملکرد و پشتیبانی فروشگاه می شود.
۷-۸. آیا با ارسال مدارک مربوط به هر سطح به سطح جدید ارتقا می یابم؟
خیر، علاوه بر مدرک/مدارک مورد نیاز، در هر سطح شروط عملکردی ای تعریف شده است که در صورت احراز آن ها ارتقا سطح امکان پذیر است.
۸-۸. آیا ممکن است سطح فروشگاه من کاهش یابد؟
بله در مواردی که مدت زمانی فروشگاه بدون فعالیت باشد، یا امتیاز فروشگاه از حد خاصی کمتر شود، سطح فروشگاه به صورت خودکار کاهش می یابد. از طرفی ممکن است به دلیل تعدد پیگیری سفارشات کاربران نیز این کاهش سطح صورت گیرد و همکاری با فروشگاه به صورت مشروط و در سطح پایین تر انجام شود. مثلاً اگر فروشگاه ملزم به رعایت استاندارد خاصی در عناوین محصولات یا درج مشخصاتی در وبسایت خود شود، تا زمان برآورده شدن این موارد، همکاری مشروط خواهد بود.
۹. پنل محصولات نیازمند بررسی
۱-۹. محصولات نیازمند به بررسی چیست؟
محصولات نیازمند به بررسی که پیشتر به عنوان گزارشات مغایرت قیمت/موجودی بود، توسط کاربران در ترب به ثبت میرسد. این نیازمندیهای بررسی در دو بخش زیر دسته بندی میشوند:
- مغایرت قیمت کالای اعلام شده توسط فروشگاه با قیمت ثبت شده در سایت فروشگاه
- مغایرت موجودی کالای اعلام شده توسط فروشگاه با موجودی ثبت شده در سایت فروشگاه
۲-۹. هدف از گزارشات مغایرت قیمت / موجودی چیست؟
هدف ما از در اختیار قرار دادن گزارشات مغایرت قیمت/موجودی موارد زیر است:
- کمک به فروشگاههای همکار در بهروز نگه داشتن اطلاعات قیمت/موجود محصولات
- جلوگیری از تقلب قیمتی برخی از فروشگاههای همکار
۳-۹. گزارشات مغایرت قیمت/موجودی به چه طریقی به دست ترب میرسد؟
کاربران ترب، از طریق دکمه گزارش در صفحه محصول امکان گزارش مغایرت قیمت/موجودی را دارند. این ویژگی در تمامی نسخهها در دسترس است.
۴-۹. پایش گزارشات توسط ترب چگونه انجام میشود؟
گزارشاتی که در ترب ثبت میشوند، با روشها خودکار مورد اعتبارسنجی قرار میگیرند. به طور کلی، این اعتبارسنجی در حال حاضر بر روی موارد زیر صورت میگیرد:
- اطلاعات موجود از کالا در ترب در زمان ثبت گزارش
- اعتبارسنجی کاربر گزارش دهنده
- پاسخ فروشگاه به محصولات نیازمند بررسی (گزارشات مغایرت قیمت/موجودی)
۵-۹. گزارش فعال و گزارش غیر-فعال چیست؟
ترب گزارشاتی که نیازمند اعمال نظر فروشگاه همکار هستند، گزارش فعال در نظر میگیرد و سایر گزارشاتی که اعمال نظر شدهاند را گزارش غیرفعال مینامد. این اعمال نظر از طریق جدول موجود و در قسمت نظر "فیلتر گزارشها" قابل انتخاب است.
۶-۹. جدول موجود در قسمت "محصولات نیازمند بررسی" چیست؟
جدولی که در پنل خود مشاهده میکنید بر اساس گزارشات کاربران بر روی هر محصول فروشگاه شما است. هر سطر از این جدول مختص به یک محصول است و شامل نام محصول و سایر اطلاعات مورد نیاز شما است. در ادامه به توضیح هر کدام از این ستونها پرداخته شده است.
نام محصول
نام محصولی است که بر روی آن گزارش شده است. هر محصول لینک به صفحه فروشگاه شماست که در تب جداگانه باز میشود.
تاریخ آخرین گزارش کاربران
با توجه به اینکه هر محصول میتواند توسط چندین کاربر گزارش شود، تاریخ آخرین گزارشی که توسط کاربران ثبت شده است به شما نمایش داده میشود. به عنوان مثال، اگر ۲ گزارش با تاریخهای ۱ مرداد و ۲۰ مرداد در ترب ثبت شده باشد، تاریخ ۲۰ مرداد به عنوان تاریخ آخرین گزارش به شما نمایش داده میشود.
قیمت محصول در سایت شما زمان ثبت گزارش
این ستون، قیمت محصول در زمان آخرین گزارش ارسال شده توسط کاربر را نشان میدهد.
نظر فروشگاه همکار برای گزارشاتی که بر روی این محصول آماده است ، شما میتوانید یکی از ۲ اقدام زیر را انتخاب کنید:
اگر محصول نیاز به بررسی قیمت داشته باشد (گزارش مغایرت قیمت):
قیمت محصول نیاز به تغییر دارد (گزارش معتبر است)
: در صورتی که گزارش کاربران صحیح بوده و شما قیمت را به روز کردید این گزینه را انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه و تغییر قیمت محصول در سایت خود، ترب اطلاعات قیمت محصول شما را مورد بررسی مجدد قرار میدهد. در صورتی که قیمت اصلاح شده باشد، گزارشات بر روی این محصول غیرفعال میشوند.قیمت محصول درست است (گزارش نامعتبر است)
: در صورتی این گزینه را انتخاب کنید که از بهروز بودن قیمت محصول خود اطمینان ۱۰۰٪ دارید. در این حالت شما گزارشاتی که بر روی این محصول آمده را نامعتبر اعلام میکنید. محصولاتی که گزارشات آنها نامعتبر شناخته میشوند به صورت خودکار و یا تصادفی توسط ترب بررسی میشوند.
اگر محصول نیاز به بررسی موجودی داشته باشد (گزارش مغایرت موجودی):
موجودی محصول نیاز به تغییر دارد (گزارش معتبر است)
: در صورتی که گزارش کاربران صحیح بوده و شما موجودی را به روز کردید این گزینه را انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه و تغییر موجودی محصول در سایت خود، ترب اطلاعات موجودی محصول شما را مورد بررسی مجدد قرار میدهد. در صورتی که موجودی اصلاح شده باشد، گزارشات بر روی این محصول غیرفعال میشوند.موجودی محصول درست است (گزارش نامعتبر است)
: در صورتی این گزینه را انتخاب کنید که از بهروز بودن موجودی محصول خود اطمینان ۱۰۰٪ دارید. در این حالت شما گزارشاتی که بر روی این محصول آمده را نامعتبر اعلام میکنید. محصولاتی که گزارشات آنها نامعتبر شناخته میشوند به صورت خودکار و یا تصادفی توسط ترب بررسی میشوند.
ترب گزارشاتی که نیازمند اعمال نظر فروشگاه همکار هستند، گزارش فعال در نظر میگیرد و سایر گزارشاتی که اعمال نظر شدهاند را گزارش غیرفعال مینامد.
لطفا پس از اطمینان از نظر خود، یکی از دو اقدام یاد شده را انتخاب کنید. در حال حاضر امکان تغییر نظر پس از اعمال اولیه وجود ندارد.
وضعیت محصول
- اگر محصول برچسب قیمت موجودی نامعتبر داشته باشد: قیمت/موجودی نامعتبر
- فروشگاه ۱۶ ساعت فرصت دارد تا به گزارش محصول را بررسی کنند و تا قبل از بررسی مقدار زمان باقی مانده نمایش داده میشود: ... ساعت مانده تا قیمت/موجودی نامعتبر
- زمانی که فروشگاه گزارش را درست اعلام کند و قیمت/موجودی را اصلاح کند: در حال بهروز رسانی
- زمانی که قیمت فروشگاه تغییر کرد و آپدیت شد: قیمت/موجودی بهروز شد
- زمانی که گزارش نادرست اعلام شود: قیمت/موجودی بدون تغییر
۷-۹. در قسمت نظر همکار برخی محصولات نوشته شده "غیر فعال شده توسط ترب" این به چه معنی است؟
گزارشات توسط ترب به صورت دورهای پایش میشوند. در این پایش، بر اساس روشهای خودکار موجود در جستجوگر ترب، گزارشاتی که فاقد اعتبار باشند، غیر فعال میشوند و نیاز به اعمال نظر فروشگاه همکار نیست. به منظور تفکیک بین گزارشاتی که فروشگاه اعمال نظر کرده و مواردی که ترب اعمال نظر کرده است، این متن ظاهر میشود.
۸-۹. چه زمانی باید گزارش صحیح است، قیمت یا موجودی تغییر کرده است را انتخاب کنیم؟
در صورتی این گزینه را انتخاب کنید که ابتدا در وبسایت خود قیمت یا موجودی را اصلاح کرده باشید. در صورتی که ابتدا این گزینه را انتخاب کنید و سپس تغییرات را در وبسایت خود اعمال کنید، ترب به اشتباه اعلام نظر شما را تحت عنوان تقلب شناسایی میکند.
۹-۹. چه زمانی باید گزارش نادرست است (قیمت یا موجودی صحیح است) را انتخاب کنیم؟
در صورتی این گزینه را انتخاب کنید که از به روز بودن قیمت/موجود خود اطمینان دارید. گزارشاتی که غلط اعلام میشوند توسط ترب به صورت خودکار و برخی به صورت تصادفی مورد بررسی قرار میگیرند. در راستای حمایت از سایر فروشگاههای همکار، ادامه همکاری ترب با فروشگاههایی که به عمد اعلام نظر اشتباه می کنند، مورد بررسی مجدد قرار میگیرد.
۱۰-۹. در صورتی که به عمد گزارشی را غلط اعلام کنیم چه اتفاقی میافتد؟
رویکرد ترب نسبت به اعلام نظر تمام فروشگاهای همکار خوشبینانه است. با این حال، به صورت خودکار و در برخی موارد به صورت تصادفی محصولاتی که گزارشات آنها غلط اعلام شده است، مورد بررسی قرار میگیرد. در صورتی که فروشگاه همکاری، گزارشی را به عمد غلط اعلام کند، مصداق تخلف و تقلب در ترب محسوب میشود و امکان فعال کردن برچسب قیمت/موجودی نامعتبر برای تمامی محصولات فروشگاه وجود دارد. این اقدام ترب در راستای حمایت از سایر فروشگاههای همکار است که به دنبال رقابتی سالم هستند. بنابراین، در راستای حمایت از این دسته از همکاران، در برخورد با تخلفات قیمت/موجودی نهایت جدیت را داریم.
۱۱-۹. در صورتی که کاربر به عمد گزارش اشتباه ثبت کند چه اتفاقی میافتد؟
یکی از راههای سیستمی ترب برای اعتبار سنجی گزارشات، کاربر گزارش دهنده است. در صورتی که کاربر گزارش دهنده گزارشاتی به عمد غلط در ترب ثبت کند و توسط سیستم اعتبار سنجی ترب یا اعمال نظر فروشگاه همکار کشف شود، در ادامه در لیست کاربرانی قرار خواهد گرفت که فاقد اعتبار گزارش دهی هستند. قرار گرفتن در این لیست به اطلاع کاربر نمی رسد و همچنان میتواند گزارش ثبت کند. با این حال، در ترب به صورت خودکار گزارش مورد نظر فیلتر میشود. یکی از اهداف گزارش گیری از کاربران کمک به فروشگاههای همکار برای بهروز نگهداشتن اطلاعات موجودی/قیمت است. بنابراین، اهمیت صحت گزارش برای ترب بسیار مهم است.
۱۲-۹. برخی از این گزارشات توسط فروشگاههاي رقیب است، ترب برای این دسته از گزارشات چه کاری کرده است؟
سایر فروشگاههای همکار نیز مانند کاربران عادی ترب در نظر گرفته میشوند. در صورتیکه گزارشات اشتباه ثبت کنند، گزارشهای آینده آنها در ترب فاقد اعتبار خواهد شد و به اطلاع سایر همکاران نخواهد رسید.
۱۳-۹. ما وقت نداریم که این جدول رو هر روز بررسی کنیم، باید چه کار کنیم؟
ماموریت اصلی ترب در شروع فعالیت خود، فراهم کردن یک موتور مقایسه قیمت بوده است. علی رغم اینکه این ماموریت در سالهای اخیر تبدیل شده است به یک موتور جستجوی خرید هوشمند، همچنان قیمت به عنوان یکی از کلیدیترین فاکتورهای خرید مورد توجه ترب است. یکی از مبناهای انتخاب مشتریان قیمتهایی است که فروشگاههای همکار اعلام میکنند و ترب بر این اساس به کاربر پیشنهاد خرید از فروشگاهها را میدهد. بنابراین، تعهد فروشگاهها به روز نگه داشتن قیمت از دو جنبه مورد اهمیت است:
- احترام به مشتریان آینده خود و کاربران ترب
- احترام به سایر فروشگاههای همکار که همواره تلاش در بهروز نگه داشتن قیمت/موجودی محصولاتشان دارند
ترب در راستای حمایت از مشتریان و سایر فروشگاههای همکار، پنل گزارشات مغایرت قیمت/موجودی را ایجاد کرده است. بنابراین، بررسی کوتاه روزانه این پنل به همکاران توصیه میشود. بسیاری از گزارشات توسط ترب به صورت خودکار بررسی و اعتبار سنجی میشود. در صورتی که محصولات خود را به روزنگه دارید، این بخش از پنل شما همیشه خلوت خواهد بود. عملکرد شما در آینده به به صورت تجمیعی به اطلاع کاربران خواهد رسید و مبنای رتبه بندی در ترب خواهد بود.
۱۴-۹. سوالم در مورد پنل در این بخش نیست. از کجا میتونم بپرسم؟
اگر سوالتان در این بخش پاسخ داده نشده، لطفا با مراجعه به بخش پشتیبانی با همکاران ما مطرح کنید.
۱۰. بجهای مربوط به پیگیری سفارش
۱-۱۰. چگونه بجهای مربوط به پیگیری سفارش را دریافت کنم؟
در آخرین تغییرات ترب، روشهای پیگیری سفارش برای کاربران قابل مشاهده خواهد بود. نحوه نمایش این اطلاعات مطابق زیر است:
حداقل اطلاعات مورد نیاز برای پیگیری سفارش موارد زیر است:
- روزها و زمان های پاسخگویی
- حداقل یک شماره تماس تلفنی
در صورتی که حداقل اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده باشید، عبارت قرمز رنگ در کارت محصول شما نمایش داده نخواهد شد. در صورتی که تمایل به پر کردن اطلاعات پیگیری سفارش دارید، از طریق پنل -> فروشگاه -> اطلاعات پشتیبانی کاربر میتوانید اطلاعات خود را وارد کنید. به طورکلی، نرخ کلیک برای فروشگاههایی که اطلاعات پیگیری سفارش خود را پر نکردهاند، افت قابل توجهی را خواهد داشت.
۱۱. حالت قیمت-نامعتبر
۱-۱۱. حالت قیمت-نامعتبر چیست؟
فروشگاه های اینترنتی موظف هستند قیمت و موجودی محصولاتشان را در ترب بروز نگه دارند و در صورتی که مغایرتی برای ترب محرز شود، در نوبت اول به مدت ۱ هفته محصولات فروشگاه با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند و در دفعات بعد این مدت افزایش پیدا خواهد کرد تا نهایتا بعد از سومین بار با فروشگاه قطع همکاری خواهد شد. در صورتیکه فروشگاهی تخلف قیمت/موجودی مجدد و احراز شده داشته باشد اقدامات زیر صورت میگیرد:
- ادمین ترب، بر اساس بازههای زمانی مشخصی فروشگاه را به حالت 'قیمت نامعتبر' تغییر میدهد. تا پایان این دوره امکان برگشت به حالت عادی وجود نخواهد داشت.
- در کنار قیمت محصولات فروشگاه، عبارت 'قیمت نامعتبر' درج میشود
- محصولات فروشگاه به انتهای لیست در هر صفحه محصول منتقل میشود
- در پایان هر دوره، به درخواست فروشگاه، محصولات آن به صورت خودکار از نظر به روزرسانی بررسی میشود. در صورتیکه به روز رسانی محصولات انجام شده بود، قیمت محصولات به حالت عادی بازمیگردد.
۲-۱۱. چه زمانی محصولات فروشگاه به حالت قیمت نامعتبر تبدیل میشود؟
اگر یکی از حالتهای زیر برای فروشگاهی اتفاق بیفتاد مصحولات آن فروشگاه در زمان مشخصی با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند.
- مغایرت قیمت/موجودی ثبت شده با قیمت/موجودی زمان استعلام و یا خرید. در این صورت برای بار اول به مدت ۱ هفته محصولات با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند و در صورت تکرار این بازه زمانی افزایش پیدا خواهد کرد
- داشتن هزینه ارسال نامتعارف و کاهش قیمت محصول در عوض افزایش هزینه ارسال ( در این حالت تا زمان برطرف کردن مشکل محصولات با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند)
- اضافه کردن هزینه جدای از قیمت محصول از جمله مالیات و گارانتی هنگام نهایی سازی سبد خرید که باعث میشود کاربر در صفحه محصول قیمتها را به درستی مقایسه نکند ( در این حالت تا زمان برطرف کردن مشکل محصولات با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند)
- در نظر گرفتن قیمت عمده و بدون اعلام کردن فروش عمده در عنوان محصول ( در این حالت تا زمان برطرف کردن مشکل محصولات با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند)
- در نظر گرفتن قیمت استوک و یا کارکرده بدون اعلام این مشخصه در عنوان محصول ( در این حالت تا زمان برطرف کردن مشکل محصولات با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند)
- در نظر داشتن قیمت محصول در شرایط ارسال طولانی مدت بدون اعلام این موضوع در عنوان محصول ( در این حالت تا زمان برطرف کردن مشکل محصولات با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند)
- داشتن پیامی با مضمون "تماس جهت استعلام از موجودی یا قیمت قبل از خرید" ( در این حالت تا زمان برطرف کردن مشکل محصولات با برچسب قیمت/موجودی نامعتبر نمایش داده میشوند)
همچنین، این امکان وجود دارد تا در صورت تمایل فروشگاه همکار، برای مدتی محصولات به حالت 'قیمت نامعتبر' تبدیل شوند. برای این مورد، کافی است تا از طریق پنل در قسمت محصولات نیازمند بررسی، اقدام به نامعتبرسازی قیمت/موجودی محصولات کنید. برای مثال در مواقعی که نوسانات ارزی شدت می گیرد و توان بروز رسانی قیمت ها را ندارید، میتوانید از این امکان استفاده کنید.
۳-۱۱. چه کسی تشخیص میدهد که قیمتهای یک فروشگاه به روز نیست؟
ادمین ترب از طریق منابع مختلفی تصمیم به استعلام قیمت محصولات از یک فروشگاه میگیرد. در این استعلام، یک فروشگاه انتخاب شده و به صورت تصادفی برخی از محصولات آن مورد استعلام قرار میگیرد. در صورتی که قیمتها به روز نبود، تخلف برای ادمین ترب محرز خواهد شد.
۴-۱۱. چه زمانی قیمت نامعتبر برداشته میشود؟
پس از طی شدن بازه زمانی قیمت-نامعتبر و یا در مواردی بعد از اعلام برطرف کردن مشکل مشخص شده داخل تیکت ، برداشتن قیمت-نامعتبر بررسی میشود.
به عنوان مثال، در صورتیکه فروشگاهی برای مدت یک هفته به حالت قیمت-نامعتبر تغییر کند، فروشگاه پس از گذشتن این بازه یک هفته ای، میتواند از طریق پنل قسمت محصولات نیاز به بررسی اقدام به فعالسازی بهروز بودن قیمت/موجودی محصولات خود کند تا نمایش محصولات به حالت عادی باز گردد.
۵-۱۱. چرا قیمت نامعتبر توسط ترب اضافه شد؟
اطلاعات قیمتی کالاها برای ترب، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کاربران بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط ترب اقدام به انتخاب فروشگاهها میکنند. عدم به روز بودن قیمت/موجودی در ترب در وهله اول به اعتبار ترب و در وهله دوم به اعتبار فروشگاههای همکار لطمه وارد میکند.
با اینحال، وجود نوسانات قیمت ارز باعث می شود تا تعداد محدودی از فروشگاهها نتوانند قیمت/موجودی محصولات خود را به روز نگه دارند. برای رعایت فضای رقابتی و سالم بین همکاران، ترب فرآیند رسیدگی مشخصی به اینگونه گزارشات داشته است.
۱۲. سوالات متداول کلیک ویژه
۱-۱۲. فروشگاه و محصولات برای استفاده از کلیک ویژه چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟
برای بهرهمندی از این سرویس، فروشگاه شما باید دو شرط اصلی را دارا باشد:
- شرط اول: فروشگاه شما باید از حالت فروشگاه جدید خارج شده باشد. این به معنای آن است که فروشگاه باید حداقل 1 ماه در ترب فعالیت داشته و کلیک دریافت نماید.
- شرط دوم: امتیاز فروشگاه شما باید مساوی یا بالاتر از 4.8 باشد.
علاوه بر شرایط فروشگاه، محصولات شما هم باید دارای شروطی باشند تا به صورت خودکار به صفحه مزایده یا پیشنهادگذاری دستی اضافه شوند:
- موجود بودن محصول: محصول باید در سایت شما موجود و قابل سفارش باشد.
- فعال و در دسترس بودن محصول: محصول باید بدون هیچ مشکل فنی در ترب فعال و در حال نمایش باشد.
- قیمت معتبر: محصول نباید دارای برچسب قیمت/موجودی نامعتبر باشد.
- ادغام شده بودن محصول: محصول شما باید با محصولات مشابه فروشگاه های دیگر ادغام شده و در رقابت با یکدیگر باشند.
۲-۱۲. به چه روش میتوان از کلیک ویژه استفاده کرد؟
برای استفاده از سرویس کلیک ویژه، به منوی تبلیغات در پنل کاربری خود بروید و سپس زیر منوی کلیک ویژه را انتخاب کنید. دو روش برای فعالسازی این سرویس وجود دارد: روش اول پیشنهاد گذاری دستی و روش دوم ایجاد کمپین
۳-۱۲. به چه صورت میتوان از میزان کلیکهای محصولات در حالت کلیک ویژه اطلاع پیدا کرد؟
در بخش کلیک ویژه، فارغ از اینکه از کمپینهای تبلیغاتی استفاده میکنید یا پیشنهادگذاری دستی، گزارشاتی دقیق و کامل به شما ارائه میشود.
در قسمت اول، نمودار هزینه مصرفی کلیک ویژه و میانگین قیمت هر سشن به صورت روزانه قابل مشاهده است و در بخش دوم همه محصولاتی که در هفته گذشته کلیک ویژه شده اند به تفکیک تعداد و میانگین قیمت هر کلیک و سشن و همچنین میانگین درصد نمایش محصولات برنده شده و هزینه کلی آن نمایش داده میشوند.
- برای مشاهده تعداد کل کلیکهای دریافتی از طریق کلیک ویژه در بازههای زمانی مختلف، به بخش "آمار کلیکها" در منوی "محصولات و کلیکها" بروید و سپس فیلتر "از طریق" را روی "کلیک ویژه" تنظیم کنید.
۴-۱۲. هزینه به چه صورت محاسبه شده و در کدام قسمت قابل مشاهده است؟
مبنای محاسبه هزینه در کلیک ویژه، به ازای هر کلیکی است که محصول شما در حالت آگهی کلیک ویژه دریافت کند. لازم به ذکر است که ترتیب نمایش محصولات برنده به صورت تصادفی است، بنابراین هر بار که صفحه محصول پایه تازهسازی میشود، ممکن است نام فروشگاه در جایگاه آگهی تغییر کند. در چنین مواقعی، هنگامی که فروشگاه شما دیگر در جایگاه آگهی قرار نداشته باشد، هزینه هر کلیک به صورت عادی محاسبه خواهد شد.
برای هزینه کلی این سرویس در قسمت صورتحسابها یک ردیف جداگانه در نظر گرفته شده است.
۱۳. سوالات متداول آگهی نتایج
۱-۱۳. هزینه به چه صورت محاسبه شده و در کدام قسمت قابل مشاهده است؟
مبنای محاسبه هزینه، کلیک های غیر تکراری بر روی کارت محصول شما در لیست محصولات در حالت آگهی نتایج است، که در بخش صورتحسابها به تفکیک نمایش داده خواهد شد. نه کلیک نهایی روی محصول
حداقل مبلغ پیشنهادی برای هر کلیک در آگهی نتایج، 10 تومان و حداکثر مبلغ پیشنهادی 5000 تومان است.
برای هزینه کلی این سرویس در قسمت صورتحسابها یک ردیف جداگانه در نظر گرفته شده است.